Info Terbaru
Loading...
22 Januari 2013

Cerita Nabi Isa a.s.

Selasa, Januari 22, 2013

Cerita_Nabi_Isa_a.s.
Kelahiran Isa yang aneh
Di antara kekuasaan Allah adalah menciptakan Adam tanpa ayah dan ibu, menciptakan Hawa dari tulang rusuk Adam, serta menciptakan Isa tanpa ayah.

Ya, Nabi Isa Alaihissalam adalah putra Maryam binti Imran yang dilahirkan tanpa ayah, karena Maryam hamil tanpa berhubungan dengan laki-laki.


Maryam adalah wanita salehah yang sehari-hari beribadah kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala di mihrabnya di Baitulmakdis. Suatu ketika ia didatangi malaikat yang memberitahukan bahwa ia mengandung atas seizin Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Maryam merasa sangat sedih dan cemas karena khawatir namanya akan tercemar. Menjelang kelahiran bayinya, ia segera meninggalkan daerah tempat tinggalnya. Di bawah sebatang pohon kurma, jauh dari tempat asalnya, Maryam melahirkan.

Peristiwa aneh ini akhirnya diketahui juga oleh penduduk. Mereka menuduh Maryam berbuat zina, namun keajaiban terjadi, bayi yang baru dilahirkan itu menyelamatkan ibunya dengan ucapan yang fasih bahwa ibunya tidak melakukan kesalahan dan semua ini terjadi semata-mata kehendak Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Bayi Maryam inilah yang kelak menjadi Nabi Isa Alaihissalam.

Kisah kelahiran Nabi Isa Alaihissalam terdapat dalam surat Ãli-’Imrân: 45-48, dan 59, surat Maryam: 16-35, Al-Anbiyâ: 91, dan At-Tahrîm: 12.

Mukjizat Nabi Isa Alaihissalam
Sejak kecil, Isa telah menunjukkan perilaku yang berbeda dibanding anak-anak sebayanya. Ia sangat haus ilmu pengetahuan. Sejak usia 12 tahun ia telah menghabiskan seluruh waktunya untuk menuntut ilmu dan menghadiri pertemuan serta diskusi para ulama di Baitulmakdis.

Nabi Isa Alaihissalam, yang dalam agama Nasrani dikenal dengan nama Yesus Kristus, menerima tugas kenabian pada usia 30 tahun di Bukit Zaitun. Ia segera memproklamasikan kerasulannya pada Bani Israil. Saat itu kehidupan keagamaan Bani Israil sudah jauh menyimpang dari ajaran Nabi Musa Alaihissalam. Bahkan sebagian dari mereka telah murtad.

Para pemuka Bani Israil menuntut Isa membuktikan kenabiannya. Allah Subhanahu Wa Ta’ala memberikan banyak mukjizat bagi Isa, diantaranya ia dapat menghidupkan orang mati, menyembuhkan sejumlah penyakit, menyembuhkan mata orang yang buta sejak lahir, membuat burung hidup dari tanah liat, dan memberitahukan kepada orang-orang tentang apa yang mereka makan dan mereka simpan di rumah-rumah mereka.
 Mukjizatnya ini ditunjukkan pada Bani Israil, dan dalam waktu relatif singkat, Nabi Isa Alaihissalam berhasil memperoleh banyak pengikut.

Selain mukjizat-mukjizat tsb, Allah Subhanahu Wa Ta’ala juga menganugerahi kitab Injil.

Sejumlah keistimewaan Nabi Isa Alaihissalam dikisahkan dalam Al Qur’an surat Ãli-’Imrân: 49-50 dan Al-Mâ’idah: 110.

Kabar tentang akan datangnya Nabi Akhir Zaman
Di antara tugas Nabi Isa Alaihissalam adalah memberitahukan tentang akan datangnya utusan Allah di akhir zaman yang bernama Ahmad, sebagaimana diterangkan dalam Al-Qur’an surat Ash-Shâf: 6.

Dan (ingatlah) ketika ‘Isa putera Maryam berkata: Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab (yang turun) sebelumku, yaitu Taurat dan memberi kabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad). Maka tatkala Rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: Ini adalah sihir yang nyata. (QS. 61:6)

Isa menyebut nama Muhammad dengan perkataan Paraclet yang berasal dari kata Piracletus dalam bahasa Yunani. Kata ini memang terdapat dalam Injil bahasa Yunani. Dalam bahasa Yunani, Piracletus artinya yang terpuji. Arti ini sama dengan kata bahasa Arab Ahmad (=terpuji) atau Muhammad (=orang yang terpuji).

Pengangkatan Isa ke sisi Allah Subhanahu Wa Ta’ala
Nabi Isa Alaihissalam diutus oleh Allah kepada Bani Israil untuk meluruskan akhlak kaum Bani Israil yang telah menyimpang dari ajaran Taurat dan Zabur yang dibawa oleh Nabi Musa Alaihissalam dan Nabi Daud Alaihissalam. Dalam berdakwah, Nabi Isa Alaihissalam didampingi para sahabatnya yang disebut al-Hawâriyyûn, yang jumlahnya 12 orang, sesuai dengan jumlah suku (sibith) Bani Israil, sehingga masing-masing hawari ini ditugaskan untuk menyampaikan risalah Injil bagi masing-masing suku Bani Israil.

Nama-nama ke-12 hawari itu menurut Injil adalah sebagai berikut:

Simon bin Yunus (alias Petrus)

Andreas bin Yunus

Yakub bin Zabdi

Yahya bin Zabdi (alias Yohannes)

Pilipus

Natanael (alias Bartolomius)

Thomas

Matius bin Alpius (alias Lewi, pemungut cukai dari Kapernaum)

Yakub bin Alpius

Lebeus (alias Tadius)

Simon Zelotes (dari Kanani)

Yudas Iskariot

Kisah para sahabat Nabi Isa Alaihissalam ini terdapat dalam surat Al-Mâ’idah: 111-115 dan surat Ãli-’Imrân: 52. Dalam surat tsb diceritakan bahwa al-Hawâriyyûn meminta Nabi Isa Alaihissalam menurunkan makanan dari langit. Nama surat Al-Maidah yang berarti makanan diambil karena mengandung kisah ini. Kejadian turunnya makanan dari langit ini makin menambah ketebalan iman para pengikut Isa Alaihissalam.

Karena makin lama pengikut Isa Alaihissalam semakin banyak, para pemuka Yahudi makin kehilangan pengaruh. Mereka lalu membuat sejumlah tuduhan palsu terhadap Isa yang mengakibatkan pihak penguasa Romawi memutuskan untuk menangkap Isa. Allah Subhanahu Wa Ta’ala yang melindungi rasul-Nya menyelamatkan Isa dengan mengangkatnya ke sisi-Nya. Sementara itu, Yudas, murid Isa Alaihissalam yang munafik dan berkhianat dengan menunjukkan tempat persembunyian Nabi Isa Alaihissalam kepada musuh yang mengejarnya, wajahnya dibuat oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala menjadi serupa dengan Isa Alaihissalam, sehingga dialah yang kemudian diambil pasukan raja dan disalib di tiang kayu.

Kisah ini terdapat dalam surat Ãli-’Imrân: 55 dan An-Nisâ: 157-158.

Menurut riwayat, 6 tahun setelah pengangkatan Nabi Isa Alaihissalam, Maryam wafat dan dimakamkan di sebuah gereja di Baitulmakdis. Sementara itu para al-Hawâriyyûn yang selamat dari pengejaran berdakwah menyebarkan ajaran Nabi Isa Alaihissalam secara sembunyi-sembunyi.

biografizone.blogspot.com

4 comments:

  1. maap mau nanya yg namanya yudas yg muridnya nabi isa, ada yang berpendapat namanya yahudza..? kalo boleh tau yang bener yang mana yah..? mohon di jwbn di email(dypjawejawe@yahoo.co.id) trimakasih banget, mau buat fererensi

    BalasHapus
  2. Pada pandangan saya nabi isa adalah seorang nabi yang akan membawakan syariat baharu seperti nabi nabi terdahulu dengan ajaran baharu sebelum hari kiamat..nabi isa atau juga dikenali sebagai nabi khidir dan sesungguhnya seorang nabi yang takdirnya tidak sama dengan nabi nabi lain kerana dia adalah seorang ujian bagi Tuhan iaitu tentang kepercayaan salah atau terpesong agama sebagai jawapan serta bukti kepada seluruh makhluk manusia kelak terutama ketika hari bicara atau hari adilan..begitulah nabi isa atau nabi khidir atau juga tidak salah dengan nama imam almaddi iaitu nama yang tercatat pada kitab pertama nabi adam iaitu kitab suci nusyil..ada banyak lagi nama selain berikut antaranya yajjut nama yang tercatat dalam kitab kedua iaitu kitab suci thunuil nabi idris,majjut iaitu tercatat dalam kitab suci mosyil nabi nuh,fujju iaitu nama yang tercatat dalam kitab suci musyil nabi harun,mahaddir nama yang tercatat di dalam kitab suci nabi lut,majjenun nama yang tercata dalam kitab suci sampuil nabi saleh,kaddey iaitu nama yang tercatat di dalam kitab suci mutlaqil nabi ishak,mataddir nama yang tercatat dalam kitab suci matmalail nabi yakub,oraddaey iaitu nama yang tercata dalam kitab suci nabi ayub serta mejje iaitu nama yang tercatat di dalam kitab suci susyil nabi zakaria..selain nama tersebut ada lagi nama nama karomah iaitu sulaiman iaitu yang bermaksud dapat berbicara dengan haiwan serta serangga serta yunus iaitu karomah yang dapat berbicara dengan segala benda termasuk alatan media massa serta media elektronik serta juga yusuf iaitu karomah yang dapat berbicara dengan segala kejadian seperti hujan serta angin dan sebagainya juga zulkifli adalah karomah yang dapat berinteraksi dengan kanak kanak yang belum waras serta orang orang terencat akal atau orang tidak siuman..sambung

    BalasHapus
  3. itulah kehebatan seorang nabi akhir zaman atau juga tidak salah dikatakan seorang ketua nabi kerana di dalam kitab nabi adam ada tertulis bahawa sesungguhnya almaddi adalah seorang imam bagi semua nabi serta isteri termasuk orang orang pilihan ketika hari adap sembah Tuhan sebelum pintu surga di buka atau sebelum menuju kesurga..nabi isa atau sesungguhnya dengan mana sebenar di dalam kitab suci kafmus iaitu kitab akhir zaman sebagai szat kaiidi kerana sesungguhnya dia di ciptakan daripda zarah yang berbeza dengan nabi serta manusia iaitu sejenis szat yang bermaksud sifat yang bersesuaian dengan makhluk selepas manusia di dunia yang lain setelah kiamat makhluk manusia di bumi ini kerana nabi isa akan turun semula kedunia seterusnya dari surga sebagai nabi sampingan atau boleh juga dikatakan sebagai tok guru sebelum wujudnya nabi pertama selama 84 tahun..kisah sebenar nabi isa adalah tentang hidupnya iaitu di takdir sebagai seorang manusia biasa di dalam sebuah keluarga yang terpesong agama atau salah agama dan disitulah dia di ukur tentang perkara tersebut tanpa ada sesiapaun yang mengajar atau memberitahunya tentang kesalahan agama malah dia juga dirahsiakan sebagai seorang nabi sejak dari lahir lagi..disitulah Tuhan menilai seorang manusia hanya akalnya kerana ketika dalam ujian tersebut tidak ada perkara perkara yang pelik atau karomah atau sebagainya sehinggalah dia dapat berfikir dengan sendiri tentang kesalahan beragama oleh warisan keluarganya dan waktu itulah dia mula belajar termasuk mengkaji segala aspek selama lebih kurang empat tahun dan ketika itu juga dia bersendirian dan termasuk belajar tentang kebenaran sebenar serta ketika itu juga dia di beri ilmu ilmu benar secara spiritual dengan menggunakan akalnya atau juga yang bermaksud ilmu terus dari sisi Tuhan iaitu boleh dikatakan sebagai ilmu laduni..ilmu laduni sebenarnya bermaksud ilmu campuran daripada 4 kitab iaitu taurat,zabur injil dan quran yang di nilaikan terutama dalam sembah Tuhan atau sembahyang iaitu gabungan empat cara setiap agama daripada 4 kitab tersebut iaitu cara sembahyang termasuk perkara perkara benar yang akan dituliskannya di dalam kitab suci kafmus..nabi isa adalah seorang nabi amat adil dan sesungguhnya dia sentiasa berdakwah tentang Tuhan adil termasuk segala aspek dan menyalahkan segala kepercayaan tidak benar yang tidak boleh diterima oleh akal waras termasuk tentang kitab yang benar adalah kitab yang tidak menghinakan subjek atau objek lain serta tidak memutuskan hubungan atau benci membenci kaum kaum tertentu termasuklah tidak menceritakan keburukan orang lain serta menggunakan kata kata kesat atau negetif..begitulah nabi isa nabi akhir zaman yang akan membawakan agama baharu benar diakhir zaman dan sesungguhnya dialah seorang nabi yang tahu segala galanya terutama tentang surga dan neraka malah hari kiamat juga tentang masa depan..saya percaya anda pasti tidak percaya dengan fakta yang diberikan dan sebagai bukti kebenaran fakta fakta yang diberikan perhatikanlah pada cahaya bulan dan matahari akan berubah cahaya iaitu menjadi cahaya pink atau merah jambu tidak lama lagi atau sebagai tanda adanya nabi isa atau nabi akhir zaman szat kaiidi..sekian..salam akhir zaman

    BalasHapus

Terima Kasih Atas Kunjungan Anda
• Gunakanlah bahasa yang sopan dalam berkomentar
• Dilarang melakukan SPAM
• Dilarang menggunakan link
• Dilarang promosi dalam kotak komentar (jika ingin memasang iklan silahkan hubungi kami)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Toggle Footer